Daar is het einde dan...

1 november 2017 - Cairns, Australië

Oi folks!

Zoals we vertelde hadden we enkele snorkelexcursies op het programma. Eerst hebben we gesnorkeld op Fitzroy Island, gelegen in het Great Barrier Reef (GBR, zeer beschermd gebied). Dit is een eiland dat ongeveer 60 minuten varen uit de kust van Cairns ligt en het “strand” is dood koraal. Hoe het koraal aan zijn einde is gekomen mag je zelf invullen. Een indrukwekkend gezicht om zoveel dood koraal te zien - het drukt je even met de neus op de feiten. Liggen op deze ondergrond is een hele beleving en misschien zelfs sterk af te raden. De onderwaterwereld is er mooi en precies zoals je zou verwachten van het GBR: pastelkleurrijk en divers.

De erop volgende snorkelexcursie was naar verschillende plaatsen in het Outer Reef (OR) van het GBR. Dit lag ook een uur varen, maar dan vanuit de kust van Port Douglas (dit ligt een uur noordelijk van Cairns). Het OR van het GBR is relatief weinig bezocht en het koraal is dieper gelegen. Daardoor kunnen totaalidioten niet aan het koraal komen en blijft het tenminste leven. Hier heeft Jason ook gedoken, zijn oortjes bleven oke (vroeger niet kunnen klaren) en het was een geweldige duik! Naast dat de onderwaterwereld een grote verscheidenheid aan vissen toonde, hebben we ook nog drie schildpadden en twee haaien gezien (1 Loggerhead turtle, 2 Green sea turtles, 1 rifhaai en 1 white-pointer haai). Haaien zijn mooie en rustige dieren die in principe geen vlieg kwaad doen (er zijn ook geen vliegen).

De laatste twee dagen hebben we vooral gechillt in de zon en rustig aan gedaan - er staat helaas een flinke reis voor de boeg.

Met deze blog sluiten wij af. We vonden het leuk onze avonturen met jullie te delen en kunnen het erg waarderen dat jullie het ook leuk vonden. We willen jullie ook allemaal bedanken voor de leuke reacties.

See you soon,

Fenna & Jason

1. Ingrid:
    1 november 2017
    Wat een avonturen hebben jullie meegemaakt. Misschien vinden jullie het jammer dat de reis over is maar ik vind het zo langzamerhand tijd dat jullie naar huis komen ;-)
    Goede reis terug en ik zie jullie vrijdagochtend weer (lekker thuis)
  2. Yent:
    1 november 2017
    Zooooo blij dat jullie weer thuis komen!! En we horen graag jullie verhalen live vanaf de banks (thuis!!!). We wensen jullie hele goeie vluchten en veel sterkte met weggaan. Winterjas hangt klaar...
    Dikke kus van mam, pap, baloe & het zusje
  3. Erna Marle:
    Goede terugreis
  4. Armand&Heleen:
    1 november 2017
    het zijn hele mooie verhalen en foto’s die ik hier heb gezien. thuis zullen we er wel veel meer zien en de verhalen daar bij. maar net als de rest zal ik en je moeder blij zijn als jij en Fenna weer hier in het kikkerlandje zijn. maar ik heb ook begrepen dat er nog een keer zo'n verhaal aan komt? goede reis terug en zien Julie vrijdag
    groetjes van ons allemaal
  5. Helen:
    1 november 2017
    En wij vonden het prachtig te mogen meegenieten van deze reis. We wensen jullie een goede terugvlucht en remember.... deze herinneringen neem je je hele leven mee. Tot vrijdag! X
  6. Aad keet:
    1 november 2017
    Nou heeeeel mooi verhaal hoor. WIj zitten te popelen om de verhalen en horen en films/fotos te zien. Hopelijk hebben jullie een rustige vlucht terug. nogmaals: goeie reis en rusti g aan !!
  7. Jenny en Ilse:
    1 november 2017
    Zal niet meevallen om het mooie Australië te moeten verlaten. Maar wat nemen jullie straks een bak met prachtige herinneringen mee. En wat zal het verschil weer "groot" zijn in ons kleine kikkerlandje.
    Ik wens jullie een heeeeeele goede terugreis en toch ook nog een paar mooie uren in Singapore. Liefs, Jenny xxx
  8. Aria en jacobus:
    1 november 2017
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en prachtige foto's.
    Goede reis terug. Liefs
  9. Ilse De Beer:
    1 november 2017
    Hey Fenna en Jason, t was superleuk om jullie te volgen :-) Prachtige foto's. Hele goede terugreis en we kijken uit naar jullie verhalen! Liefs Ilse xxx
  10. Ingrid:
    1 november 2017
    wat een mooi avontuur is dit alles, een mooie herinnering voor heel je leven.
    Back to the real live. Goede reis terug en geniet nog maar even van de laatste dagen.
    Groeten Nijs